Tuk tuks en veel tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Verhoeven - WaarBenJij.nu Tuk tuks en veel tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Verhoeven - WaarBenJij.nu

Tuk tuks en veel tempels

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

17 Augustus 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Alweer mijn laatste verslag van deze reis. Die 3 weken zijn echt om gevlogen.

De eerste dag in Saigon hebben we onze eigen siteseeing tour gehouden. We hadden een stadsplattegrond van het hostel gekregen dus daarmee gingen we op pad. Eerste stop: het warmuseum.

Buiten stonden een aantal gevechtstoestellen van de Amerikanen maar dat was niet erg indrukwekkend. Maar binnen was dat wel anders. Je zag de tigercages die de amerikanen gebruikte om vietnamezen in te stoppen. Een kooitje van prikkeldraad waar misschien 1 persoon inpaste, maar er werden er 3 ingepropt. In de winter maar 1 want dan konden ze elkaar ook niet warm houden. De vietnamezen werden uitgehongerd en mishandeld. De fotos waren ook echt niet normaal. Alles wel vanuit het perspectief van vietnam, maar toch...

Vanuit het warmuseum hebben we de notre dame van saigon nog gezien en de city operah house. En savonds zijn we de plaatselijke kroegen afgegaan.

De volgende dag moesten we vroeg op want we gingen naar de coa dai tempel en de cu chi tunnels. De Coa Dai tempels komen alleen in het zuiden van Vietnam voor en hier komen allerlei religies samen. Er is dus niet 1 standaard geloof. Wij bezochten de grootste van Vietnam. We hadden er weinig tijd maar we hebben er een dienst bijgewoond en de tempel van binnen en buiten mogen zien. Erg mooi!

Daarna op naar de Cu Chi tunnels. Deze tunnels van zo'n 250 km lang zijn gegraven door de Vietcong in de oorlog. Hierin leefde 20 jaar ongeveer 16000 vietnamezen. We zijn 1 zo'n tunnel ingeweest. Die was al vergroot voor toeristen maar echt nog mega krap. Het was er benauwd en je kon geen kant op dus was ik er ook snel weer uit. Thijs en Esther hebben iets van 80 m onder de grond gekropen.
Savonds hebben we voor het eerst in een wat chiquer restaurant gegeten dan op plastick stoeltjes aan de straat. Nou dat was ook meteen het dieptepunt van onze culinaire reis. Het eten was koud en thijs ging kapot aan een hap wasabi. Dus ga je ooit naar vietnam. Eet er gezellig aan de straat bij de locals. Dat is pas lekker eten!

Vanuit Ho Chi minh zijn we met een bootje de mekongdelta op gegaan. Deze rivier stroomt door cambodja ook naar Thailand maar wij hebben er tot Phnom Penh op gevaren. Via de floating markets en coconut island waar ze coconut candy verkochten :)zijn we de grens over gestoken naar Cambodja.

We zijn 2 dagen in Phnom Penh gebleven waar we het Royal Palace bezocht hebben en de killing fields. Onder het Pol Pot regime werden daar veel cambodjanen maar ook buitenlanders vermoord. Ik bespaar je de details, maar het is de geschiedenis van dit land en wij wilden dat graag ook meenemen in onze reis.

Vanuit Phnom Penh zijn we met de bus naar Siem Reap gegaan.. Beetje jammer dat de gids ons bij de verkeerde bus afzette waardoor we onze bus mistte en dus 2 uur in de hitte moesten wachten op de volgende. Eenmaal in Siem Reap werden we netjes opgewacht door een kereltje met een bordje "mr Thijs" en een tuk-tuk. Siem Reap is erg gezellig en je hebt er een soort van Bar street. Dus zijn we er gezellig uitgeweest.

Vandaag zijn we naar Ankor wat geweest. Een hoop tempels waarvan 1 het achtste wereldwonder. We waren er al om 5 uur sochtens voor de sunrise en om 5 uur smiddags gingen we er weer weg. Een vermoeiende maar echt geweldige dag. Vannacht gaan we met de bus naar Bangkok waar we vooral op Khoa San road te vinden zijn om nog wat te feesten. En dan is het alweer tijd om naar huis te vliegen helaas.

• 17 Augustus 2011 - 19:39

Francien.:

Hoi Hanneke.
    wat een mooi verslag .ik hoop dat je veel foto's meebrengt
    goede reis en tot zaterdag.

• 18 Augustus 2011 - 08:18

Hans Corrie:

Hoi, leuk weer iets te horen. We zien jullie zaterdag weer, goede reis terug.

• 18 Augustus 2011 - 10:02

Annebel:

Hoii, Super joh! Ben echt jaloers! Ik wil meer fotos! Maar dat komt zaterdag denk ik wel goed?:)
    Fijne terug vlucht en geniet er nog van!
    xxx

• 18 Augustus 2011 - 17:20

Hans En Nelly:

Hai Hanneke,
    Leuk om te zien hoe daar de tempels zijn.
    Alweer je laatste verslag,
    nog even nafeesten en genieten
    en daarna een goeie reis en een welkom thuis
    was weer heerlijk om je te mogen volgen.Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii